Zara’nın kendi reklamı, markaya karşı boykot kampanyasını tetikledi
İspanyol giyim markası Zara ve Alman spor malzemeleri üreticisi Puma gibi küresel markalar boykot kampanyasıyla karşı karşıya.
İspanyol giyim markası Zara, beyaz kefen benzeri kefenlere sarılı ampute mankenleri ve heykelleri tasvir eden reklamları web sitesinden ve uygulamasından kaldırdı, bu da Filistin yanlısı aktivistlerin moda perakendecisini web sitesinden ve uygulamasından boykot etmesine neden oldu ve ardından özür diledi.
Zara’nın sahibi olan ana şirket Inditex, reklamların “normal bir içerik yenileme prosedürü” olduğunu söyledi.
Inditex daha sonra Instagram hesabından bir özür yayınladı.
Zara’nın “Gazze’de kefenli çocuğuna sarılan Filistinli bir anneyi” andıran reklam görselleri, sosyal medya platformlarında “#BoycottZara” paylaşımlarına yol açtı.
Çeşitli platformlarda Zara’nın boykot edilmesi çağrısında bulunan yüzbinlerce mesaj paylaşıldı.
Fotoğraflardan birinde beyazlara sarılı mankeni taşıyan bir manken, bir diğerinde yerde yatan bir gövde, bir diğerinde ise kolları kesilmiş bir manken görülüyor.
Eleştirmenler, fotoğrafların Gazze’de beyazlara sarılı Filistinli cesetlerin fotoğraflarına benzediğini söyledi.
Firmanın açıklamasında “laboratuvar koleksiyonunun temmuz ayında tasarlandığı ve fotoğrafların eylül ayında çekildiği” belirtiliyor.
Instagram’da yapılan yorumlarda “Koleksiyonun ne zaman tasarlandığı önemli değil, ne zaman paylaşıldığı önemli” belirtildi.
Koleksiyonun 7 Aralık’taki lansmanında şirket, koleksiyonun geçmiş yüzyıllardaki erkek terziliğinden ilham aldığını açıkladı.
Fotoğraflarda bir sanatçının atölyesi merdivenler, ambalaj malzemeleri, tahta sandıklar ve vinçlerin yanı sıra tulum giyen asistanlarla dolu görülüyor.
İsrail-Hamas çatışması O günden bu yana boykot çağrıları giderek artıyor
Bu arada bu durum, İsrail’in Gazze’deki saldırıları yoğunlaşırken ve iş boykotu çağrıları artarken küresel markaların karşı karşıya olduğu kırılganlığı vurguluyor.
Web Summit’in CEO’su, İsrail-Hamas çatışmasıyla ilgili yapılan yorumların ardından Ekim ayında istifa etmişti.
Öte yandan Gazze’deki savaşla bağlantılı olarak McDonald’s ve Starbucks gibi Batılı markalara yönelik boykot kampanyaları Mısır, Ürdün, Kuveyt, Türkiye ve Fas başta olmak üzere birçok ülkede devam ediyor.
Kampanyanın hedef aldığı şirketlerin bir kısmı İsrail yanlısı duruşları nedeniyle eleştirilirken, bir kısmı da İsrail’le mali bağları ya da yatırımları olmakla suçlanıyor.
Geçtiğimiz yıl, İsrail’deki yerel bir Zara perakendecisinin yöneticisi, aşırı milliyetçi bir politikacı için bir kampanya etkinliğine ev sahipliği yaptı ve bu, bazı Filistinlilerin ve İsraillilerin tepkisine yol açtı.
Puma, İsrail milli futbol takımı sponsorluğunu sonlandıracak
Boykot kampanyalarının en son vurduğu marka ise Alman spor malzemeleri üreticisi Puma oldu.
Financial Times’ın haberine göre spor giyim şirketi Salı günü, gelecek yıl İsrail milli futbol takımına olan sponsorluğunu sona erdireceğini duyurdu.
Ancak şirket bunun 7 Ekim’den çok önce, 2022’de alınmış bir karar olduğunu açıkladı.
Puma’dan Reuters’a konuşan bir sözcü, “İki milli takımın imzaladığı yeni sözleşmeler (yeni bir takım beyanı dahil) bu yıl veya gelecek yıl açıklanacak olsa da, Sırbistan ve İsrail gibi bazı federasyonların sözleşmeleri 2024’te sona erecek” dedi. Şunları beyan etti:
Ancak Filistin liderliğindeki “Boykot, Yatırımların Geri Çekilmesi ve Yaptırımlar Hareketi” (BDS), daha önce İsrail takımına sponsor olduğu gerekçesiyle spor giyim şirketi Puma’ya boykot çağrısı yapmıştı.